Zwemmend goud

Geboren als dier.
Geliefd om zijn kleuren, en vormen.

-Verkocht als product-

is dit nog een dier?
of slechts zwemmend goud?

Foto's
  • Ontwerp
  • Juryrapport

    Juryrapport
    'Zwemmend goud'

    Mevr. L. de Haas – Yben
    Uitwerking idee: Compositie, zeer goed, prachtig evenwicht. Kleurenspectrum, wat kan ik zeggen....het was af. Materiaalkeuze, heel goed, ook de Japanse tekens in zaden , de houten vissen aan de voorzijde. Figuranten, zeer fraai, eenheid met de wagen, positief: zakjes uitdelen aan het publiek is confronterend. Beschrijving corsowagen, imposant omdat er veel beweging zat in de vissen, ze hadden ook echte vissenogen. Afwerking: Aanbrengen materialen, met zorg en aandacht Weergave van de onderdelen, wat een vondst, de plastic zakjes met oranje vissen. In de zon leken het waterdruppels. Oog voor detail, veel details zat er in de kleurschakering, Japanse tekens mooi uitgewerkt in zaden Algehele indruk: Indruk op afstand, adembenemend, ontroerend “open monden” bij het publiek Idee, & Uitbeelding idee, het kan niet beter, vissen waren werkelijk bovennatuurlijk mooi en fraai van vorm. Herkenbaarheid, zéér....het ontroerde mij. Mobiliteit wagen, goed.

    Dhr. M. Lensen
    Goed sprekend uitgebeelde vissen met een originele achterkant die voor mij wel paste bij het geheel. Een voorbeeld hoe belangrijk een uitdrukking van mens of dier is op een wagen en in dit geval goed gelukt. Ook de overgang van voorzijde van de wagen naar achterzijde is goed uitgewerkt. Persoonlijk had ik deze wagen een aantal plaatsen hoger staan door de goede combinatie van algehele indruk, kwaliteit van het aanbrengen (strak) en het gebruik van de kleuren. De gebruikte steunen aan de achterzijde vallen door de overige constructie niet echt op maar houdt hier wel rekening mee (dit kan een valkuil zijn). Te veel verlichting van de wagen af gericht in het bijzonder op de achterzijde. Daarnaast vond ik de wagen niet egaal verlicht en was er met kleur meer sfeer te creëren.

    Dhr. M. Hereijgers
    In aankomst van de wagen valt meteen de treffende uitdrukking en emotie van de vissen op. Drie naast elkaar, schijnbaar in de verdrukking, geven zij de ernst omtrent hun eigen situatie weer. De expressie van de monden, met hangende mondhoeken is formidabel. Het licht bewegen van deze monden maakt het alleen nog maar aangrijpender, alsof ze smeeken om hulp. Erg sterk neergezet! In het zijaanzicht blijft de vormgeving van de vissen prima. De inkleuring die iets te veel uitwijkt tussen rood, wit en oranje maakt het geheel echter wat minder leesbaar. Een kleurenscala dat iets dichter bij elkaar was gebleven had meer rust in het plaatje gegeven. De compositie tussen de vissen en de kommen met water op de ondergrond is daarentegen wel weer heel krachtig. Wat ook heel spannend werkt is de hoeveelheid van zakjes met vissen die verwerkt zijn in de staarten. Dit zou prima samen kunnen gaan met de vormgeving van de vissen, echter gaan de staarten te abrupt van dicht naar open en eindigen de staarten net te plomp. Ze kaderen hiermee de hoeveelheid aan zakjes in, terwijl het gevoelsmatig sterker zou zijn, wanneer deze voor de overgang tussen de dichte vormgeving en de luchtige staarten zouden staan. De zakjes met te koop aangeboden vissen vinden dan wat natuurlijker hun plek in de vinnen\staart van de vissen. Nu voelen ze toch wat vreemd in de – door de omkadering – te zwaar aanvoelende staarten. De figuratie in deze staarten stelt zich haast gecamoufleerd op. Het is prima om ze in kleding niet te laten afsteken bij de wagen. Maar door hun geringe activiteit vallen ze nu haast niet op, terwijl wat je verwacht is zenuwachtig schreeuwende en verkopende marktlieden. Dit had het gevoel van vissen als handelswaar nog meer uitvergroot. Een wagen die doo zijn vormgeving uitblinkt in het overbrengen van de juiste emotie. Dit raakt iets wat verloren in het zijaanzicht, waar inkleuring, vormgeving en figuratie net niet afgewogen genoeg zijn om de essentie van het beeld volledig vast te houden. Wanneer deze emotie in alle onderdelen van de wagen was verankerd had een nog veel hogere (persoonlijke) notering mogelijk geweest. Wat rest zijn complimenten voor het feit dat het gelukt is om uit dahlia’s bestaande dieren zoveel treffende emotie mee te geven!

    Dhr. P. Bastiaansen
    Een kleine, verfijnde wagen over de vis als verkoopproduct. Wat mij direct trof, was de vormgeving van de vissenkoppen: die is ontzettend goed! De monden die een typische verdrietige, verbaasde uitdrukking aan de koppen verlenen. De grote opengesperde ogen die juist géén contact maken, maken van een vis een beetje een alien. Dat zat er allemaal precies in. Zó ziet een vis eruit. Complimenten! Nog een sterk punt waren de verfijnde details. De prijskaartjes in het Japans (of wat het ook was), het prachtige titelbord, de details vóór op de wagen, het geeft een verfijnd beeld en een mooie tweede laag voor als je het vooraanzicht van veraf al hebt bewonderd. Aan de achterkant is de magie wel een beetje verdwenen. De grote vinnen vormen tegelijkertijd de schappen van de winkel, met waterzakjes met daarin de koopwaar. De waterzakjes verlenen een schittering aan de grote vinnen en zijn een mooie vondst. Toch haalt de achterkant niet hetzelfde kwaliteitsniveau als de voorkant. Het is jammer dat de wagen wat klein was. Je hoopt op een beetje meer – hoewel het natuurlijk beter is een kleine verfijnde wagen te maken die goed is afgewerkt, dan een grote die is afgeraffeld. Wat dat betreft is de juiste keuze gemaakt.

    Dhr. M. Wijlaars
    ­

    Mevr. D. Laarman
    De vissen aankomend een mooie warme indruk. Opzij erg bont en open. Jullie keus voor visjes in een plasticzakje met water is wel grappig. Iedereen kijkt of het nepvisjes zijn. Zelf vindt ik daarom de zijkanten en achterkant veel te druk en open. Als de staart dicht was gemaakt kwam het geheel beter tot zijn recht en in evenwicht met de voorkant.

    Mevr. H. Theunissen
    Compositie: een wagen als zovelen, maar de losse visjes in een zakje was leuk Kleurenspectrum De kleurenkeuze was goed, als je een goudvis roze zou moeten doen blijft er niets over Materiaalkeuze: Jullie hebben een makkelijke keuze gemaakt, er was geen verrassingselement Figuranten: Als met figuranten de mensen die visjes uitdeelde, worden bedoeld Beschrijving corsowagen: De tekst kort en bondig, sprak voor zich Aanbrengen materialen: De zakjes met vissen, was leuk bedacht, maar langs mij hoorde ik geroezemoes 'o, wat zielig die visjes in die zakjes, en dan met dit warme weer' Weergave onderdelen: Vissen waren goed gevormd Oog voor detail: eenvoudige wagen Indruk op afstand: Was erg mooi, er kwam iets aan, Idee Ik zou volgend jaar niet op safe spelen met zo.n ontwerp maar er echt voor gaan Uitbeelding idee: Zag er goed uit Herkenbaarheid: Was zeer herkenbaar Mobiliteit wagen: Geen probleem

    Help mee

    Heeft u meer info over deze wagen?

    Rataplan - Zwemmend goud (2013)

      [anr_nocaptcha g-recaptcha-response]

      Rataplan - Zwemmend goud (2013) Foto Ontwerp Jury +