Op de Tast

Oog in oog met een vuurzee.
Hypnotiserend mooi, maar oh zo verraderlijk.
De blik vernauwt, zintuigen staan op scherp.
Vertrouwend op je instinct, je training en je collega voor je.

Foto's
  • Juryrapport

    Juryrapport
    'Op de Tast'

    JURYLID 1 – ADRIAAN BUIKS Als de wagen aan komt rijden wordt door de rook en het donkere, subsonisch geluid al de suggestie van gevaar opgeroepen. Van dichtbij is de expressie in de weergave opvallend sterk gedaan: de spanning op de gezichten; de weergave van vertrouwen op elkaar. Mooie detaillering van de kleding en bijvoorbeeld de kop van de brandslang. Het gebruik van geur is een vernieuwend onderdeel. Kippenvel! De wagen is niet alleen een weergave van gevaar en vertrouwen, maar roept ook de bijbehorende emoties op. Prachtig gedaan. Algemeen: ik vond het niveau van het Corso dit jaar weer hoger dan dat van vorig jaar. Dat blijkt ook uit de einduitslag: er is een heel duidelijke winnaar, maar de nummers 2 t/m 7 zitten erg dicht bij elkaar. De nummers 1 en 2 van de uitslag hadden het meest uitgesproken kans gezien emotie aan hun ontwerp toe te voegen. Ik vind dat een geweldige prestatie en een heel duidelijke toegevoegde waarde. Al met al was 2017 een geweldig Corso!

    JURYLID 2 – LAURENS VERSPUIJ Alles komt samen in de wagen: de drukkende muziek, de rook bovenaan de wagen en de geur van verkoold hout. Heel knap dat je maar met een paar lijnen (balken) zo`n beklemmend gevoel kunt opwekken. Origineel ontwerp / onderwerp. Heel goed om de wagen naar voren te laten hellen. De brandweermannen vallen bijna voorover. Goed ook om niet te kiezen voor brandweerrood... dan zou het geheel veel te donker zijn geworden. De gezichten achter de maskers zijn goed uitgewerkt. Anatomisch klopt het als een bus. Publiek werd er letterlijk stil van.

    JURYLID 3 – GERDIEN NIJBOER De eerste indrukken als de wagen aan komt rijden zijn: hoog, indrukwekkend, rook veel rook, drie maskers, door een raam of iets. Naar mate de wagen dichterbij komt, zie je steeds meer detail. De broekplooien en zakken. Mede door het geluid van de zuurstof maskers wordt je aandacht getrokken. En dan zit er nog een 4e persoon verscholen. De beweging in de handen maakt het geheel wat minder stijf. Mooie details. Zoals de verschillende kleuren ogen en de afwerking van de schoenzolen. Een wagen waar jong en oud door getrokken wordt. Compact maar vooral spannend.

    JURYLID 4 – HARRY VAN DEN BROEK Monumentaal een prachtige wagen. Indrukwekkend in de straat. Bracht emotie bij het publiek. Geluid paste heel goed bij de emotie van de wagen, de hartslag heeft een zeer toegevoegde waarde. De angst in de ogen van de brandweermannen is zeer goed uitgebeeld. Compositie opbouw van de personen in volgorde is zeer sterk weergegeven. De brandweermannen kunnen op elkaar vertrouwen. Het sober weergeven van het in brand staande gebouw is voldoende. Het wel zichtbare rokende deel vooral boven de brandweermannen versterkt het beeld. De keuze van de kleurencombinatie is zowel van toepassing op de brandsfeer als op het versterken van het totaalbeeld.

    JURYLID 5 – RUDI PIERIK Algemene klassering 1e / Persoonlijke klassering 1e De eerste indruk is overweldigend. Als de creatie de hoek om komt en je kijkt de gang in dan zie je drie brandweerlieden in een benarde situatie dankzij de slimme positionering van de mensen ten opzichte van de houten balkenconstructie. Maar dat is niet alles, als je dichterbij komt dan hoor je de ademhaling van de mannen, hetgeen de benauwde situatie nogmaals benadrukt. De rook blijft prachtig onder de planken hangen en zorgt voor een beperkt zicht (in positieve zin des woord). De geur van brandend hout bezegelt uiteindelijk het verhaal dat groep Fatal Attraction ten tonele wil brengen. De wagen is dan ook af te noemen en de zintuigen: oog, oor en neus worden optimaal geprikkeld. Mooi detail is het glanzende masker voor het gelaat, waardoor de brandweerlieden nog meer tot leven komen. Het titelbord leidt een beetje af in het vooraanzicht aangezien deze afwijkend is ten opzichte van de rest.

    JURYLID 6 – AD DE BRUIJN Op afstand komt een groot brandend gebouw aangereden, weergeven door slechts enkele kaders, waar de rook op de juiste plek naar buiten komt om het gebouw nog groter te laten lijken. Daaronder een mooie in hoogte opbouwende compositie van brandweermannen die op zoek gaan naar de brandhaard. Zeer fraai uitgevoerd zijn de gelaatbeschermers uitgevoerd. De achterkant van de wagen is duidelijk minder.

    JURYLID 7 – ROB RIBBERS Een zeer imponerende wagen. Fantastisch vooraanzicht. De intensiteit van de titel is duidelijk terug te zien in de wagen. De basis van het kleurgebruik is effectief. Donker voor de omgevingsobjecten zodat het hoofdonderwerp, de brandweermannen, in lichtere kleuren eruit springen. Op detailniveau valt echter wel op dat de kleurkeuze van enkele onderdelen opvallend is. Zowel de brandslang als de handschoenen zijn ook in zwart uitgevoerd, terwijl respectieve rood en geel meer voor de hand liggen. Anatomisch zijn de brandweermannen erg goed uitgevoerd. Enige uitzondering zijn de kelen van de middelste 2 mannen, deze zijn te dik. Het alternatieve plexiglas in de maskers is goed gekozen. Hierdoor komt ook de expressie in het gezicht van de mannen goed tot uiting. Topwagen.

    Help mee

    Heeft u meer info over deze wagen?

    Fatal Attraction - Op de Tast (2017)