Pegasus

Het vliegende paard.
Goddelijk en ongetemd.

Foto's
  • Juryrapport

    Juryrapport
    'Pegasus'

    JURYLID 1 – ADRIAAN BUIKS Pegasus is als beeld mooi scherp getekend. Kleuren overwegend wel wat aan de donkere kant. Bijbehorende muziek is goed gekozen. Er is geen beweging, dat maakt het beeld in z’n totaliteit wel erg statisch. Detaillering met bijvoorbeeld de schilden goed verzorgd.

    JURYLID 2 – LAURENS VERSPUIJ Wagen die krachtig komt aanrijden. Mooie steigerende opening. Muziek voegde emotie bij de wagen toe (=goed). Ook dit klassieke onderwerp is niet echt origineel meer. De vleugels en het paard zelf zijn als vorm goed uitgewerkt. Hele wagen valt wat weg door kleurgebruik. De zwarte/rode combinatie, die wel goed door de hele wagen heen is uitgewerkt, was in totaliteit te donker. Voorkant van de wagen is sterk, achterkant wat saai. Hier moeten de manen van het paard het doen... en dat is te weinig om de spanning te kunnen vasthouden of nog eens uit nieuwsgierigheid achterom te kijken.

    JURYLID 3 – GERDIEN NIJBOER Als de wagen aankomt rijden is de eerste indruk dat hij erg donker is. Je ziet een donker vlak. Het paard was krachtiger geweest als er meer kleurcontrast in zou zitten. Witte belijning bijvoorbeeld. En het kleurverloop laten doorlopen in geel. De manen van het paard. Zijn gekke sprieten die alle kanten op dan. Niet echt goddelijke. Het maakt het paard sullig. Volle, golvende manen passen beter. De voorpoten zijn in verhouding ook te iel. De belijning van de vleugels is erg mooi. Als er wat meer ruimte tussen de vleugels zat en ook net wat meer beweging, waren ze nog beter uit de verf gekomen. Wat mij ook opviel waren de grote vlakken dahlia’s in dezelfde kleur. Dat maakt het saai. Ook de afwerking op de bodem, groter vlakken witte dahlia’s maakt het eentonig.

    JURYLID 4 – HARRY VAN DEN BROEK Pegasus maakte een zware indruk in de straat mede door de muziek, hoewel ik dat indrukwekkend vond. Ik had graag iets van het krachtige onderlijf gezien. Het leek of het paard uit de aarde kwam. Benen wel erg dun. Jammer genoeg te weinig licht in de ogen. Ook in de vleugels had wel wat wit verwerkt kunnen zijn.

    JURYLID 5 – RUDI PIERIK Algemene klassering 10e / Persoonlijke klassering 9e Pegasus, het gevleugelde paard, krijgt door de positionering (steigerend, centraal op de wagen) de hoofdrol die het verdient, maar de uitvoering is hiermee tevens weinig verrassend. Het mythische figuur wordt slim kracht bijgezet door de kapotgeslagen schilden en de wilde manen. De donkere kleuren van het paard en de rook die in rap tempo uit de neusgaten wordt geblazen zorgen voor een stoer karakter. De vlakverdeling van de kleuren is daarentegen ietwat veilig, dit had spannender gekund in zowel het paard als in het ondervlak. De keuze van alternatieve materialen, hout en blik, geven de creatie de gewenste hardheid. Overigens wel jammer dat het blik kiert met het schild, hetgeen niet ten goede komt aan de geloofwaardigheid. Wellicht had het zwarte alternatief in de ogen en neusgaten van het paard ook verder doorgezet kunnen worden in de hoeven van Pegasus. De bodem van de wagen is verder wel erg summier, hier had absoluut meer mee gedaan kunnen worden. Nu bekruipt me het gevoel dat het onderstel weggewerkt moest worden.

    JURYLID 6 – AD DE BRUIJN Statisch beeld, dat helaas te weinig vliegt. Wat zou het mooi geweest zijn als de vleugels bewogen zouden hebben. Op afstand in de optocht door donker kleurgebruik, moeilijk leesbaar. Voorbenen paard aan de dunne kant. Waarom onderbouw voor de kleur wit gekozen, waardoor de onderbouw juist opvalt en dat was nu net niet nodig. Schilden aan de onderkant wel heel fraai gemaakt.

    JURYLID 7 – ROB RIBBERS In de optocht is de eerste indruk dat er wat aan komt. Het “paard” is stilistisch goed uitgewerkt. Pose is mooi en imponerend. Anatomisch klopt het “paard” heel aardig en heeft daardoor een elegante uitstraling. Er is zeker geen sprake van de klassieke vormfout waarbij de poten te dik worden. De onderbenen zijn eerder te dun. Minder geslaagd is de ondergrond. Deze vormt geen eenheid met de rest van het ontwerp en is erg eenvoudig uitgevoerd. De schilden op de ondergrond zijn voorzien van metaal. Dit is echter modern industrieel snijwerk, terwijl bij een mythologische voorstelling een oude uitstraling passend is. Tevens is de Pegasus erg (egaal) donker uitgevoerd. Een kleurrijkere uitvoering had het geheel meer uitstaling gegeven. Wat glans in het oog had hier ook aan bijgedragen.

    Help mee

    Heeft u meer info over deze wagen?

    Excellent - Pegasus (2017)