Exodus

“Mozes, leidt dit volk.
Als slaven leefden we in Egypte,
maar we zijn nu op weg naar het beloofde land. We gaan over Gods pad door de zee, achtervolgt door het leger van de Farao. Bevrijd van zijn tirannie, geeft U ons een pad naar vrede en vrijheid. Met onze rijkdommen trekken we naar het beloofde land.
Laten we zingen en blij zijn voor U.”

Foto's
  • Juryrapport

    Juryrapport
    'Exodus'

    Dhr. A. Buiks aansprekend geheel, emotionerend. Zeker ook door de tekst. Mooie uitwerking in twee , mooi gedetailleerde wagens met beide een eigen enscenering. Figuranten deden het prima, zeker ook in combinatie met de muziek en geluidseffecten. Thema is gesitueerd in de oudheid, maar je kunt het ook eigentijds zien met de vluchtelingencrisis. Dat maakt identificatie van het publiek mogelijk.

    Mw. D. Laarman De uittocht en de reis naar het beloofde land is perfect weer gegeven. Heel veel te zien in de juiste volgorde, met geweldige figuratie. Op het eerste gezicht aan de voorkant vindt ik de golven erg grof en een vreemde vorm. De doorkijk naar de tweede wagen is heel mooi. De tweede wagen met de achtervolgers is geweldig van vorm. De strijd met het water en de Egyptische sfeer duidelijk herkenbaar. Kortom een prachtig, overweldigend geheel.

    Dhr. L. Verspuij Kippenvel moment was het moment dat een figurant, ogenschijnlijk vanuit het niets, begon te zingen en anderen begonnen aan te haken. Hier werd een show (ingetogen) neergezet. De stoet kende een mooie oploop. De massa aan figuranten paste bij het onderwerp. Goed dat dit door de wagens heen liep. Mooie doorkijkjes tussen de golven. Dieren hebben echt angst in de ogen. Alternatieve bloemen zorgen voor een bruisend effect. Dit had nog meet doorgezet mogen worden. Golven waren nog te dik, wel woeste koppen. Paarden werden mooi verzwolgen door de golven. Effectief gebruik gemaakt van twee wagens.

    Mw. G. Nijboer Uitwerking Idee Mooi verhaal verteld, golven goed gevonden met schuimkoppen van Grissanten. Jammer dat er voor de manen van het paard touw is gebruikt, rietpluimen was ook een mooie optie geweest. Afwerking Er zit een pijl in een golf Algehele indruk Het verhaallijn is duidelijk. Het vrolijke volk van Mozes en de Egyptenaren in nood. Aan het einde 1 grote verwoesting. De paarden leken wel ezels door hun lange lijf.

    Dhr. E. Ipema Door de geleding een sterk totaalbeeld. Het water was te grof, meer dreigende handen dan water, denk hierbij eens aan de materiaalkeuze, deze was eenzijdig. Met bijvoorbeeld gipskruid hat je het effect van schuim kunnen maken. De dreiging bij de achtervolgers was wel goed. Mooie details en goed afgewerkt.

    Dhr. R. Pierik Algemene klassering 2e / Persoonlijke klassering 6e ‘Exodus’ is een erg ambitieus ontwerp. De wagen moet imposant zijn om de zee te kunnen laten dreigen, er moeten genoeg mensen aanwezig zijn om het een volk te laten worden en er moeten voldoende soldaten en paarden worden uitgebeeld om een leger te laten ontstaan. Op zich is dit de groep Twee Nijenhuizen prima gelukt. Mede dankzij de keuze voor een tweetal wagens wordt het Bijbelverhaal ook helder op de weg gezet. De voorste wagen met slaven die een weg weten te vinden over Gods pad door de zee en de achterste wagen waarbij het leger van de Farao wordt verrast door het water. De figurant Mozes zorgt hier voor de wenselijke verbindende factor. Chapeau! Door de lat hoog te leggen en veel te willen uitbeelden neemt de groep risico’s. Op onderdelen als vormgeving, opbouw, kleurverdeling en afwerking zijn meerdere dingen op- en aan te merken. Mede hierdoor heeft de wagen mij helaas niet volledig weten te pakken, zoals deze dat wel had kunnen doen. De voorzijde van de wagen is aan de ene kant prachtig als je het volk door de zee naar je toe ziet komen. De stoet met mensen is subliem aangekleed en straalt hetgeen uit dat ze moeten uitstralen. Maar het aanzicht aan de andere kant van de weg is een stuk minder boeiend aangezien je hier tegen de rug van een golf aan kijkt. De vormgeving van het water is weinig interessant en had op de voorste wagen wellicht meer open gewerkt kunnen worden. De ezels ogen stijf en de anatomie van de dieren klopt niet overal. De kleurvlakken zijn relatief groot en het zou niet misstaan om bij de kleinere onderdelen op de wagen een schaar te gebruiken om het geheel netter af te kunnen werken en de vormen beter te bewaren. De alternatieve witte bloemen in de koppen van de golven trekken onnodig veel aandacht en geeft het totaalplaatje een ietwat oubollige uitstraling. Al met al een fantastisch schouwspel, maar toch ook met de nodige aandachtspuntjes.

    Dhr. A. de Bruijn Een indrukwekkende totale presentie op 2 wagens en de groep ervoor. Klasse! Goed gevonden om de 2 beelden ( vlucht en achtervolging) ook op 2 wagens uit te voeren. Mooie uitbeelding van de strijd op wagen 2, (wel had de anatomie van de paarden wel beter gekund ). Zelfs de achterkant van de wagen 2 was indrukwekkend om te zien. Wel jammer dat de golven te plomp eindigden. Zeer bijzonder was om de schuimkoppen met chrysanten uit te beelden, had iets ruiger gemogen en jammer dat de kleur van de chrysanten teveel afweek van de kleur van de dahlia’s Ook de groep ervoor was bijzonder om te zien, jammer dat de attributen niet betikt/beplakt waren met dahlia’s, dan had er nog meer een eenheid met de wagen ontstaan. De karren waren erg mooi gemaakt, misschien wel te mooi, wat ouder/ vervallen etc was nog mooier geweest. Rond randje bovenop kar erg mooi.

    Help mee

    Heeft u meer info over deze wagen?

    Twee Nijenhuizen - Exodus (2016)