Stadsgezicht

Het oude stadsgezicht met zijn verweerde gelaat werpt stralen van geluk.
Hij presenteert een prachtig gewaad met trots aan de bewonderaars. Het kleurrijke paillet ervan zet even het leven volledig op z’n kop.
Adembenemend hoe goed het staat!

Foto's
  • Ontwerp
  • Juryrapport

    Juryrapport
    'Stadsgezicht'

    Dhr. M. Hereijgers: Een zicht op een stad en een stad met een gezicht. ‘Stadsgezicht’ zet in op een woordspelling om te komen tussen een interessant beeld tussen beide. En een boeiend beeld is het zeker. Het gezicht is goed gemaakt, waarbij de vormgeving (mede door de barsten) de suggestie wekt van een massief, stenen hoofd. Door de inkleuring blijft deze subtiel en trekt zich terug om de aandacht op de stad te vestigen. De stad geeft een goed gevoel van een grootste schaal. De overgang tussen stad en gezicht, zeker in het vooraanzicht is te abrupt. Dit ontkent het feit dat ze één zijn. De inkleuring daarentegen bevestigt wel de verbinding met het gezicht en zorgt voor een warme uitstraling van de wagen. Toch kent de stad nog een groter bezwaar. Met name het lage detailniveau van de huisjes zorgt ervoor dat de stad niet echt tot leven komt. Het blijft een opeenstapeling van simpele huisjes in plaats van een gegroeid, levendig stedelijk weefsel met een afgewogen variatie in bebouwing en collectieve ruimte. Naast het gezicht en de stad kent het beeld echter nog meer ingredienten. Plots krijgen schilderijen van stadsgezichten, een werkelijke schilder in de gedachte van Johannes Vermeer en een gedicht een rol in het beeld. Hoewel de schilderijen vakkundig gemaakt zijn en het gedicht een extra lading aan het thema geeft, voelt het allemaal wel als veel worden. De aandacht verschuift van 2 naar 4 of 5 elementen, en dat lijkt ook in de uitwerking het geval te zijn geweest. Door deze verdeling zijn ze allemaal voldoende, maar nergens verheven boven de rest. Juist die focus op enkele onderdelen had het totaal nog sterker kunnen maken. Ook de figuratie komt in een dergelijke wagen als overbodig over. Het voegt eigenlijk niets toe en doet eerder afbreuk aan de magie van het stille beeld.

    Mw. B. Rijnberg: E ERSTE INDRUK: Originele compositie en vormgeving Gezicht is prachtig, de huizen zitten vol details. Massieve vorm. AFWERKING: Niet alle daken van de huisjes zijn aan de onderzijde netjes afgewerkt. De verhoudingen kloppen niet allemaal, de torentjes van het kasteel zijn erg klein in verhouding tot de massa van het kasteel en de overige huizen. Spitste neus, de ogen mogen meer reliëf hebben. Veel details in de ramen van de huisjes, goed gedaan! UITWERKING IDEE: Leuke inzet van bloemkool. Jammer dat er her en der een calocephalus (zilverstruikje) zit, heeft geen meerwaarde. Of grotere groep van maken of weg laten. Origineel ontwerp, goed uitgewerkt en herkenbaar voor het publiek. FIGURATIE: Verrassend achterop de wagen, zit goed in zijn rol als schilder!

    Mw. L de Haas: Schitterend en overweldigend! Ontwerp is zeer vernieuwend. Mooi gestyleerd gezicht/kop. Een perfecte kleurstelling. Indrukwekkend uitgewerkt ontwerp, vooral door alle in details uitgewerkte huizen en door dek kleurstelling. Afwerking was zeer zorgvuldig, mooi detail de bloemkolen. De belettering op de achterzijde was zeer fraai. Mooie torenspitsen. Indrukwekkend, om stil van te worden. Ook geweldig vernieuwend!

    Dhr. L. Verspuij: Kop is mooi! Lekker brokkelig! De rand op het hoofd naar de huisjes is mij te abrupt. De huizen lijken er later bovenop gezet te zijn. Hierdoor ontstaat er een rand. De muziekkeuze begrijp ik niet. Hobbitmuziek (is het gevaar om te kiezen voor bekende muziek) doet niet aan een stad denken. Ook de schilder voegt m.i. niets toe (en doet te weinig vervolgens als figurant). Kleurenverloop is prachtig! Achterboog is spannend, maar een lap tekst werkt op het parcours niet.

    Mw. G. Nijboer: Compositie: M ooie opbouw. Verhouding rots, huizen Kleurgebruik: M ooi opbouw. Waar het te zien is de meeste kleur. Trekt aandacht, goed gedaan. Leuke variatie in materiaal gebruik B e s c h r i j v i n g c o r s o w a g e n : I n d r u k w e k k e n d . D e w a g e n o p z i c h v e r t e l t h e t v e r h a a l Afwerking: G oed in balans. Duidelijk. Prachtig schilderij Algehele indruk: E norme rots. Je waant je direct in een sprookjes wereld. Mooi gevonden Heel gedetailleerd weergegeven. De wagen vertelt het verhaal Prima wendbaar

    Dhr. A. de Bruin: Uitwerking idee: Compositie: g oed en mooi Kleurenspectrum: b raaf van kleur, gezicht te wit, overige wit / geel Materiaalkeuze: g oed, bloemkool erg mooi Afwerking: Aanbrengen materialen: n etjes verzorgd Weergave van de onderdelen: p rima Oog voor detail: m ooie kleine houten kozijntjes, mooie geprinte letters achterop Algehele indruk: Indruk op afstand: v ooraanzicht is vreemd I d e e e n U i t b e e l d i n g i d e e : t e v e r g e z o c h t u i t w e r k i n g de zijkanten en de achterkant komt veel beter over dan de voorkant H e r k e n b a a rh e i d : t w e e s t i j l e n i n d e w a g e n , r e a l i s t i s c h e n K u b i s t i s c h g a a t v a a k n i e t g o e d samen Mobiliteit wagen: g oed

    Help mee

    Heeft u meer info over deze wagen?

    Twee Nijenhuizen - Stadsgezicht (2015)