Zwarte Dood

Groep: Nameless
Uitslag: 6e plaats (178.1)
Ontwerper:
  • Jeroen Berk
  • Bekers/Prijzen:
  • Figuratieprijs
  • Aantal bloemen: 220.000

    In de donkere ruimtes liftte hij mee en trok een donkere sluier over de steden en dorpen van het 14e eeuwse Europa.

    Foto's
  • Ontwerp
  • Juryrapport

    Juryrapport
    'Zwarte Dood'

    Mevr. L. de Haas – Yben
    Uitwerking idee: Compositie, prachtige compositie, evenwichtig, vooraanzicht: dood dreigend weergegeven. Kleurenspectrum, zeer evenwichtig! Materiaalkeuze, zeer goed. Figuranten, schitterend, aan alle details is gedacht; de ellende is goed uitgebeeld. Beschrijving corsowagen, imposant. Afwerking: Aanbrengen materialen, afwerking prima! Weergave van de onderdelen, het verbrande hout bovenin mooi bedacht en kon nog bewegen ook! Oog voor detail, aan alles is gedacht. Algehele indruk: Indruk op afstand, er komt wat aan............! Origineel uitgewerkt geheel. Idee en Uitbeelding idee, wat kan ik opschrijven zie de cijfers!!! Herkenbaarheid, zéér. Mobiliteit wagen, goed.

    Dhr. M. Lensen
    Mooi gebruik van de beschikbare kleuren op de wagen, sprekende kop van de dood met grote zwarte ogen met een combinatie van een volkstafereel. Een compleet verhaal wat verteld wordt op 1 wagen. De mooi “zwart verbrandt” ogende houten beweegbare panelen zorgden voor een goede aanvulling. Het ontbreken van de onderzijde van de wielen vond ik jammer als je een tafereel maakt op een beweegbare kruiwagen. Hele wielen op de kruiwagen hadden het dynamischer gemaakt.

    Dhr. M. Hereijgers
    Een aangrijpend beeld van de kilheid en leed van de pest. ‘Zwarte Dood’ is in mijn persoonlijke uitslag geklasseerd op de eerste plaats. ‘Zwarte Dood’ was de enige wagen die echt kippenvel bezorgde. Punt. Daarmee is de rest van de onderbouwing eigenlijk overbodig. De wagen blinkt uit in sfeer, het vooraanzicht met de Zwarte Dood figuur is werkelijk adembenemend, zó luguber! De strakke vormgeving van het lege hoofd, met zijn uitgeholde gelaat is zo indringend! Met een laconiek uitgestrekte arm grijpt hij de stad beet, alsof ook deze er net als zijn inwoners aan moet geloven. De vleugels van het schitterende, zwartgeblakerde houten raamwerk vallen als een sluier over de stad heen. IJzingwekkend waren de drie figuranten die de personificatie van de Zwarte Dood waren. Als kille seriemoordenaars bewegen zij zich stoïcijns, maar vastberaden, tussen de overige personen en publiek. Op zoek naar het volgende slachtoffer. De daarop volgende kreet van een vrouwelijke figurante ging werkelijk door merg en been. Knap om in een optocht zo’n sfeer weg te zetten. In compositie is de wagen subtiel opgebouwd. De Zwarte Dood figuur torent boven de gewelven en de daken van de stad uit. De oranje gewelven beginnen aan de voorzijde van de wagen en lopen – onderbroken door de figuur – opwaarts door richting de achterzijde. De schuin geplaatste kar aan de onderzijde gaat mee in deze beweging, zodat de huizen op intelligente wijze ruimte krijgen. Het zijn echter de huizen waar wat aan kwaliteit ingeleverd worden. Net niet verfijnd genoeg en iets wat simpel in vormgeving, maar vooral door de witte inkleuring detonerend met de sfeer van de wagen. Dit doet wat afbreuk aan de wagen. Maar uiteindelijk is de sfeer dermate aangrijpend dat deze tekortkoming nauwelijks een rol speelt. ‘Zwarte Dood’ is als persoonlijke favoriet aangemerkt in een corso met een zeer brede en sterke top, waar vijf of zes wagens aanspraak maakten om als winnaar te gelden. Geen een wagen was volmaakt in de combinatie tussen idee, uitvoering en emotie, ook ‘Zwarte Dood’ niet. Maar gecombineerd met heel veel goede punten en het feit dat deze wagen kippenvel bezorgde, gaf de finale doorslag voor een persoonlijke topnotering.

    Dhr. P. Bastiaansen
    Een ontwerp over de pest, in Middeleeuwse sferen en de gruwelen die deze ziekte met zich meebracht. Dit onderwerp leent zich natuurlijk prima om een corsowagen over te maken. Misschien zelfs een beetje te goed, zodat het gevaar op de loer ligt dat de uitvoering clichématig wordt en het geheel niet meer verrast. In die valkuil trapt Nameless wel enigszins. Goede keuze vond ik om de personificatie van de pest (of is het de dood?) boven de mensen en de huizen uit te laten torenen. Daardoor wordt hij oppermachtig en mensen nietig. Ook het gebruik van hout in het masker en vooral de vleugels werkte goed en droeg bij aan de sfeer. Het geheel verraste echter te weinig door enige clichématige elementen. De figuratie was goed maar voorspelbaar. De boogconstructie heb ik eerder gezien (gejat van jezelf, van de Bokkenrijders in 2010). Nameless bouwde een goede wagen, dreigend en soms indrukwekkend, maar valt net te veel terug op bekende elementen om echt te overtuigen.

    Dhr. R. Pierik
    Zwarte Dood is een wagen waarbij de figuratie een meerwaarde is. De angst onder de zieken is voelbaar en je hebt medeleven met de mensen die bidden voor betere tijden. Zij zijn degenen die ervoor zorgen dat er ‘gevoel’ wordt overgedragen op het publiek. De ziekte, toch iets onzichtbaars, wordt op meerdere manieren verbeeld. Je ziet enerzijds ‘pestmeesters’ in het dorp lopen en anderzijds valt er een donkere sluier over het dorp, prima gedaan. Let wel, tijdens de optocht heb je echter slechts beperkt tijd om naar een creatie te kijken. In dit geval is de wagen, het decor van de voorstelling, wel erg druk. Er is in principe (te) veel te zien: een dorp, een platte wagen, een pestmeester, de duisternis, figuratie, etc. Dit alles komt de leesbaarheid niet ten goede. Jammer dat de ‘pestmeester’ op de wagen zelf niet bewoog. Een ieder aankijkend om de suggestie te wekken dat niemand aan hem ontkomt. Zijn snavel had overigens iets ranker vormgegeven mogen worden.

    Combi A. Ringerwöle & R. Flier
    Uitwerking idee
    Compositie: goed Kleurenspectrum: passend bij het thema Materiaalkeuze: goede ook de compositie met de bijmaterialen Figuranten: goed passend bij het beeld, doen goed mee, halen het totaal op Beschrijving corsowagen: imposant

    Afwerking
    Aanbrengen materialen: goed weinig bloemen die loslaten Weergave onderdelen: goede weergave en duidelijk vorm gegeven Oog voor detail: details goed, ook in de figuratie en overgangen tussen de verschillende onderdelen

    Algehele indruk
    indruk op afstand: heeft een begin en eind, begint klein eindigt groot idee: goed uitgewerkt / uitgebeeld uitbeelding idee: goede uitbeelding, hoofd hadden we anders uitgebeeld, maar dat is een persoonlijke mening. herkenbaarheid: thema is goed herkenbaar in de wagen en figuratie mobiliteit wagen: goed

    Dhr. L. Verspuij
    Spannend thema. Fantastisch verbeeld door de figuratie. Kar met pest­slachtoffers goed gevonden, maakte indruk. Ook het gebruik van afgebrand hout versterkte de macabere sfeer. Wat mij betreft een goed voorbeeld van het gebruik van alternatieve materialen. De wagen maakte de opgeroepen verwachtingen aan de voorzijde van de wagen echter achter niet waar. De wagen was aan de zijkant teveel gesloten en aan de achterzijde niet meer spannend uitgewerkt. Wel had de wagen tal van prachtige details, bijvoorbeeld de meelzakken en de ratten. Magere Hein was mooi uitgewerkt.

    Help mee

    Heeft u meer info over deze wagen?

    Nameless - Zwarte Dood (2014)