Overwoekerd

Na jaren van trots

Kwam er een eind

Het schip verging

De trots verging

Het boegbeeld verdween

Eeuwen later

Nog steeds aanwezig

Los van het schip

Een lijdensweg op de bodem

Het koraal groeit verder

De waterstroom

Laat het koraal bewegen

Het boegbeeld vecht

Voor zijn trots en glorie

Maar…..

Hij is Overwoekerd

Foto's
  • Ontwerp
  • Juryrapport

    Juryrapport
    'Overwoekerd'

    Mevr. L. de Haas – Yben
    Uitwerking idee: Compositie, mooi boegbeeld en de resten van het schip en het anker. Kleurenspectrum, mooi verdeeld uitgewerkt, ook goed dat het boegbeeld eruit knalde. Materiaalkeuze, goed. Figuranten, n.v.t Beschrijving corsowagen, het gezicht van het boegbeeld kwam op mij dreigend over maar overwoekerd worden is ook bedreigend. Afwerking: Aanbrengen materialen, goed, details van bladeren gebruik is mooi. Weergave van de onderdelen, resten van schip en anker goed uitgewerkt. Oog voor detail, zeesterren en schelpen mooi detail, ook het koraal voorop mooi uitgewerkt. Algehele indruk: Indruk op afstand, eerste indruk is dreigend / kwaad. Moest de beschrijving goed lezen om de wagen te kunnen duiden. Idee en Uitbeelding idee, idee is goed uitgewerkt. Herkenbaarheid, verhaal is herkenbaar na lezen van beschrijving. Mobiliteit wagen, goed.

    Dhr. M. Lensen
    Het zeewier en koraal in de onderbouw goed uitgewerkt met de beschikbare middelen en ook een wagen die voor zichzelf spreekt en waarbij je geen figuratie nodig hebt. De goed uitgebeelde mosselpuisten hadden op meer plaatsen doorgezet mogen worden waardoor het meer “overwoekerde” uitstraling had gehad. Het had het verschil tussen het schip (al een wrak) en het boegbeeld wat realistischer gemaakt. Een “sprekend” boegbeeld waar kracht uit straalt. Qua wrak had ik misschien een soberder onderkant gekozen en het wrak wat lichter gemaakt om het een diepere uitstraling te geven.

    Dhr. M. Hereijgers
    Een gezonken schip overwoekerd door decennia zeeleven. ‘Overwoekerd’ is in mijn persoonlijke uitslag geklasseerd op een negende plaats. De titel laat niks te raden over. Toch is er iets mis gegaan tussen de conceptformulering en het beeld. Hoe kan het anders dat zo’n helder uitgangsbeeld zich niet vertaald in een beeld dat hiervan iets terug laat zien. Slechts een paar kleine schelpenpartijen verwijzen naar iets dat overwoekering zou moeten zijn. Het tegendeel lijkt echter zelfs waar voor het boegbeeld. In plaats van te zijn vergaan en opgenomen te zijn in zijn onderzeese omgeving, straalt deze door zijn felle (gele) inkleuring. Het voelt in niets onderdeel van de zee of het zelfs maar het schip. Ook de anatomie en expressie van het boegbeeld laten te wensen over. Positie van armen zijn zelfs voor een boegbeeld onnatuurlijk en ook het hoofd bezit geen aantrekkingskracht. Wat de blikvanger van de wagen had moeten zijn, vervalt in een opeenhoping van mindere punten die uitstralen over het gehele beeld. Beschouwend blijkt de rest van de wagen aardiger te zijn. Nog steeds niet overwoekerd, maar daar beantwoordt de donkere inkleuring in ieder geval wel meer aan de verwachting. Ook in de vormgeving zijn hier een aantal subtiele zaken te ontdekken, zoals bijvoorbeeld de zeedieren die onderdeel van het scheepswrak zijn. Met name de (is het een) garnaal is een erg fijn detail! Ook de staart is dan ineens weer niet verkeerd. Maar het blijft toch een op zichzelfstaande vorm tussen wat kleine zeeplanten en koraal. Is het een gebrek aan durf geweest om deze zaken niet tot in het extreme met elkaar te vermengen? Daarmee was de wagen namelijk vele malen sterker geweest.

    Dhr. P. Bastiaansen
    Een wagen over een schip dat vergaan is en langzaamaan door het koraal overwoekerd raakt, waarbij een belangrijke rol is weggelegd voor het boegbeeld dat zijn trots probeert te behouden. Het is een idee dat kan leiden tot een corsowagen vol sfeer, die de toeschouwer meeneemt in mijmeringen over jeugd en ouderdom, over aftakeling en verval. De uitvoering laat echter te veel steken vallen om dit voor elkaar te krijgen. Wat goed werkt is de compositie waarbij je vanaf opzij tegen de onderkant van het dek aankijkt. Dat maakt het beeld imposant en de positie van de kijker dientengevolge nietig. Ook de muziek is sfeervol en versterkt het beeld. Bij mij riep de muziek de associatie op van wuivend koraal, met een mysterieuze ondertoon, precies goed. Het boegbeeld, dat trots en tegelijkertijd wanhoop wegens een verloren strijd moet uitstralen, doet dat echter niet. Het is allereerst geen boegbeeld, de eerste indruk is gewoon die van een mensfiguur, zodat je even langer moet kijken naar hoe de wagen precies in elkaar zit. Dan is de eerste slag al verloren. De gezichtsuitdrukking mist bovendien de wanhoop, wordt zelfs een beetje grappig wat funest is voor het eindresultaat. De vormgeving van het lijf, en vooral de plaatsing van de schouders, gaat de mist in. En vervolgens mis ik de overwoekering zelf. Het schip is weliswaar een wrak maar het koraal heeft er bepaald nog geen bezit van genomen. Te veel mankementen in de uitvoering voorkomen dat de toeschouwer wordt meegenomen in de sfeer.

    Dhr. R. Pierik
    Na het lezen van de tekst in het programmaboekje krijg je een bepaald verwachtingspatroon bij een creatie. De corsowagen komt de hoek om en je ziet zoals min of meer beloofd een groot boegbeeld. Akkoord, maar waar is dan de overwoekering? Na goed kijken is er inderdaad aanslag te ontdekken, maar durf dit te overdrijven, zeker gezien de gekozen titel. De kleurkeuze van het koraal, de bodem en het schip is prima en passen bij een onderwater tafereel. Het geel in het boegbeeld steekt daarentegen af en is te warm van kleur voor op een diepe zeebodem. De anatomie van het boegbeeld laat te wensen over en hier is nog de nodige winst te behalen. De vormgeving van de staart is verder wel verfijnd. Al met al een prima idee, maar de uitvoering kan beter.

    Combi A. Ringerwöle & R. Flier
    Uitwerking idee
    Compositie: goed, verhoudingen iets minder goed, niet alzijdig Kleurenspectrum: goed, goede overgangen tussen de kleuren, daar waar het hard moet zijn hard en soepel waar het zacht moet zijn. Materiaalkeuze: goed, bijpassende "bij materialen" echte zeeschatten Figuranten: geen figuranten Beschrijving corsowagen: nette wagen

    Afwerking
    Aanbrengen materialen: goed weinig loslaten de bloemen Weergave onderdelen: goede weergave, het is een zee tafereel Oog voor detail: goede overgangen tussen de verschillende onderdelen, details op elkaar afgestemd. Ook details met bloemen getekend, mooi

    Algehele indruk
    indruk op afstand: geweldig, imponerend net als stark wark idee: goed maar je moet de tekst erbij lezen. Je hebt de omschrijving in het programma boekje nodig om het thema er uit te halen. uitbeelding idee: vergankelijkheid goed te zien, overwoekering minder. Neptunes mooi verbeeld herkenbaarheid: goed, alleen heb je de omschrijving nodig. Voor het aha gevoel mobiliteit wagen: goed

    Dhr. L. Verspuij
    Titel en beeld waren één. Is wel een beetje braaf thema, niet echt origineel meer. Boegbeeld op schip was mooi. Aftakeling van schip ook, mooi opengewerkt.

    Help mee

    Heeft u meer info over deze wagen?

    Klein Cuba - Overwoekerd (2014)