Fugu

Kogelvissen (Tetraodontidae) zijn een familie van beenvissen, uit de order der kogelvisachtigen die in tropische en subtropische wateren in de Atlantische, Indische en Grote Oceaan voorkomen. Bij gevaar maken de vissen zich bolrond door water op te zuigen, waardoor ze groter worden dan normaal……

Foto's
  • Ontwerp
  • Juryrapport

    Juryrapport
    'Fugu'

    Mevr. L. de Haas – Yben
    Uitwerking idee: Compositie, vis was prachtig qua constructie: creatieve vondst! Kleurenspectrum, vis was mooi van kleurstelling. Materiaalkeuze, het minimalistische op deze wagen was een creatieve vondst. Figuranten, binnen in de vis zwarte kleding zodat ze “onzichtbaar” waren, geweldig idee. Beschrijving corsowagen, creatief ontwerp! Afwerking: Aanbrengen materialen, vis was goed. Weergave van de onderdelen, heel creatief uitgewerkt idee. Oog voor detail, in de vis veel detail door open en dicht gaan. Algehele indruk: Indruk op afstand, prachtig, alle openingen in de vis goed gedaan. Idee en Uitbeelding idee, heel mooi en vernieuwend, wist niet wat ik aan moest met de onderkant van de wagen, heb het positief beoordeeld. Het zwarte metaal paste bij de bovenkant. Herkenbaarheid, goed. Mobiliteit wagen, goed.

    Dhr. M. Lensen
    Een ogenschijnlijk eenvoudige verschijning waar de nodige techniek achter zit. Kleuren van vis goed gekozen en door de overgangen en mogelijk sprekend uitgevoerd (een effen vis was funest geweest). Door de beweegbare constructie voelen er aardig wat bloemen af, hetgeen zonde is. Deze wagen kwam van afstand het beste tot zijn recht. Lijnen van de vis ook goed doorgezet op de delen die niet bewegen. Het voetstuk van de vis had misschien wat lager gemogen, maar desondanks een gewaagde verschijning.

    Dhr. M. Hereijgers
    Een kogelvis in een proces van opblazen en leeglopen. ‘Fugu’ is in mijn persoonlijke uitslag geklasseerd op de zevende plaats. Grote waardering is er voor de conceptuele benadering van het thema. Het beeld is puur gehouden, los van overbodige beeldelementen, enkel geconcentreerd op de uitvoering van het concept. Het geluid ondersteunt dit. De onderverdeling van de kogelvis in vlakjes, ondersteund door de inkleuring en het strakke tikwerk, is de drager van het concept. In opgeblazen situatie vormt het zwart uit de binnenkant van de vis op subtiele en doordachte wijze een nieuwe laag, die mee gaat spelen in het beeld en de inkleuring van de ‘huid’ van de vis. Ondanks de duidelijk leesbare conceptuele benadering hinkt het beeld toch nog wat op 2 gedachten. Met name de realistische uitwerking van de vinnen staat in contrast met de overige opbouw van het beeld. Deze voelen daarmee niet geïntegreerd in het beeld. Het is met name de presentatie in de straat waar wat ingeleverd wordt op kwaliteit. In het voorbijgaan heb ik de wagen meerdere malen 5 á 10 minuten kunnen aanschouwen. Echter was het opblazen en leeglopen van de vis nooit als bondige, vloeiende presentatie in een tijdsbestek van 2 minuten (het voorbijrijden van een wagen) te zien. Steeds maar als fragment binnen dit proces, waarbij de wijze van leeglopen ook niet als onderdeel van de presentatie voelde, maar meer als noodzakelijk kwaad. Een strakke presentatie in het voorbijgaan had veel meer recht gedaan aan de stoere keuze voor deze conceptuele benadering.

    Dhr. P. Bastiaansen
    Excellent heeft een hightech ontwerp gemaakt, heeft alle kaarten ingezet op beweging en techniek. Het is een kogelvis die zich volzuigt met water en daardoor groter wordt. Het is een prachtig idee met die nadruk op het hightech aspect, het lijkt wel een sciencefiction film. Op het moment dat de vis zich volzuigt krijg je een subtiele inkijk in het inwendige, en dat geeft een sterke associatie met Star Wars of andere scifi. De inkleuring van de vis in vlammend wit­geel­oranje­rood contrasteerde prachtig met het hightech aspect. En het geluid was uitstekend, paste goed bij het idee en droeg bij aan de overtuiging. Het was jammer dat de uitvoering van de beweging toch lastig bleek. Het open en dicht gaan duurde zo lang, dat het publiek de beweging maar nauwelijks heeft meegekregen. Eigenlijk moet je kijkend langs de corsoroute de vis tijdens een doorkomst volledig open en dicht zien gaan, maar dat was niet het geval. Tijdens de tweede doorkomst op de plek waar ik stond, was en bleef hij zelfs volledig dicht. Het opengaan tijdens de eerste doorkomst was ongelijk (wat op zich niet zo’n probleem was) maar gebeurde vooral met zichtbare moeite, en dat was wel een probleem want dat leidt de aandacht af en haalt de suggestie helemaal weg. Het vooraanzicht van de vis als hij volledig volgezogen was, was overigens fantastisch goed. Verder vond ik de nogal overdadige constructie een tikkeltje storend. Er lag wel erg veel op het onderstel (aggregaten, boxen). Ik begrijp dat het nodig is, maar het leidde toch wel wat af. Samenvattend: een buitengewoon origineel ontwerp, een echte corsowagen anno nu. Maar techniek en beweging zijn lastig, en als het allemaal net niet lekker loopt gaat er wat van de magie verloren.

    Dhr. R. Pierik
    Een kogelvis die zich groter maakt. In het middengedeelte van het dier worden rechthoekige platen van binnen naar buiten bewogen en visa versa. Een verrassende vorm van beweging, waarbij het natuurlijke aspect achterwege is gelaten. Deze keuze is goed doorgevoerd en wordt onderstreept door de muziek en vlakverdeling. De ‘fugu’ is opgebouwd uit allemaal kleine rechthoekige strak vormgegeven kleurvlakken. Een slimme zet, aangezien je de naden van de bewegende delen dan minder goed ziet, als de vis in gesloten toestand langs komt rijden. Jammer genoeg zijn er relatief veel dahlia’s van de wagen gevallen, waardoor het geheel ondanks de mooi geknipte lijnen, toch rommelig oogde. In de optocht heb ik de kogelvis 2x in ‘gesloten’ vorm langs zien komen. Let een volgende keer op de tijdscyclus, zodat iedereen het fraaie stukje techniek volledig kan zien.

    Combi A. Ringerwöle & R. Flier
    Uitwerking idee
    Compositie: zeer goed, maar had "afgemaakt" kunnen worden Kleurenspectrum: goed, op een andere wijze gedaan dan de andere groepen door te werken met kleurvlakjes ontstaat er meer een abstractere vorm, dit past wel bij het geheel. Materiaalkeuze: goed, springt er echt uit door de techniek en de wijze van bloemschikken Figuranten: geen Beschrijving corsowagen: techniek fantastisch, jammer van het onderstel, dat deze niet meer is betrokken bij het ontwerp

    Afwerking
    Aanbrengen materialen: goed, maar door het idee onderhevig aan slijtage, door het steeds 'opblazen' van de vis vallen en regelmatig bloemen af Weergave onderdelen: goed Oog voor detail: goed, vooral de technische details, je gaat kijken hoe het technisch allemaal werkt

    Algehele indruk
    indruk op afstand: zeer spannend, wat gaat er gebeuren idee: goed, spektakel stuk, er gebeurt veel, roept spanning op uitbeelding idee: goede abstracte voorstelling herkenbaarheid: goed, is gelijk duidelijk mobiliteit wagen: goed

    Dhr. L. Verspuij
    Origineel idee! Goede keus om vis zichzelf te laten opblazen op het parcours. Er gebeurde daardoor van alles aan de wagen en dat houdt de aandacht van publiek vast. De wagen zou hoger bij mij zijn geëindigd als er voor was gekozen om de "vlakjes" tegelijkertijd naar buiten te duwen. Voor het beeld duurde het nu te lang voordat de vis was opgeblazen, dat gaat ten kosten van de magie. De strepen van bloemen op de vis gaf de wagen vaart. Ook knap was dat als de vlakken tegen elkaar zaten er geen naden zichtbaar waren, het bleef een hele vis. De vinnen hadden wat forser mogen zijn t.o.v. het lichaam. Kleurenverloop op de vis was prachtig.

    Help mee

    Heeft u meer info over deze wagen?

    Excellent - Fugu (2014)