In versnelling

Samen in harmonie bewegen op de onderstroom.
Dan is daar weer die stuwende kracht, een versnelling.
Met elkaar meegezogen in de dynamische spiraal.
Vloeiende bewegingen, krachtig en synchroon door het water. Een lange onbekende weg wacht.
Er is geen weg terug.

Foto's
  • Ontwerp
  • Juryrapport

    Juryrapport
    'In versnelling'

    Mevr. L. de Haas – Yben
    Uitwerking idee: Compositie, prachtig lijnenspel, alles klopt aan deze wagen. Kleurenspectrum, zeer fraai, prima keuze Materiaalkeuze, zorgvuldig en er is over nagedacht Figuranten, geen Beschrijving corsowagen, zeer fraai, mooi in beweging, de vissen zwemmen letterlijk de fuik in. Afwerking: Aanbrengen materialen, zeer goed afgewerkt, tot in detail. Weergave van de onderdelen, prima uitgewerkt, het koraal en de zeebodem Oog voor detail, veel detail in het bloemenwerk. Vissen waren prachtig!! Beweging vissen: geweldig Algehele indruk: Indruk op afstand, indrukwekkend Idee en Uitbeelding idee, de vissen zwommen echt de fuik binnen en er was uiteraard geen weg terug. Herkenbaarheid, idee heel goed uitgewerkt en herkenbaar. Mobiliteit wagen, goed

    Dhr. M. Lensen
    Open en mooie constructie waarbij e overgang van de spiraal in kleur goed is gedaan. Het verwerken van de bloemen op de spiraal had wel even strakker gemogen (kale plekken).Naar mijn idee ook een voorbeeld waarbij steunen van de constructie te “zichtbaar” worden en er aandacht aan besteed had kunnen worden. Bewegende vissen maken het speelser en sprekender. De zeeanemonen hadden kleiner gemogen waarmee de spiraal en de vissen beter tot hun recht zouden komen. Verlichting goed vanaf de basis aangebracht en uitgelicht en de spots achterop het frame waren naar mijn idee niet nodig geweest.

    Dhr. M. Hereijgers
    De spiraalvorm, verdeeld over de 2 wagens, geeft het ontwerp ‘In versnelling’ overduidelijk zijn structuur. Binnen deze structuur hebben de vissen de vrijheid zich te bewegen. Wat opvalt is dat in de vormgeving van de spiraal niet volledig op het concept van versnelling inspeelt. De onderlinge afstand van de ringen (soms de ringen dichtbij elkaar, naar het einde toe juist meer tussenafstand) zou dit kunnen versterken. Nu blijft de tussenafstand steeds min of meer gelijk, en de suggestie van snelheid dus ook. De gekozen inkleuring is prima, maar voelt soms toch eigenlijk precies verkeerd om. Daar waar de spiraal dicht bij de grond is (het midden van het ontwerp) zou paars veel meer in de lijn der verwachtingen liggen. De spiraal is dan donkerder en voelt daardoor nauwer. Juist wit aan de uiteindes van de spiraal zou het meer open maken. Hierdoor werkt het de versnelling in de hand, in plaats van het juist af te remmen. De vormgeving van de clownvissen is voldoende, maar niet uitzonderlijk goed. Daarvoor mist het net de fijnheid die bijvoorbeeld in de vinnen of staarten gezocht had kunnen worden. De beweging van de vissen springt hierbij wel in het oog. Bijzonder knap om dergelijke kleine vormen zo te laten bewegen! En dat met nauwelijks bloemenverlies. Gebrek van de vormgeving is echter de wijze waarop het meedoet om de versnelling te benadrukken. Het blijft voornamelijk een repetitie van steeds dezelfde vissen, in verschillende standen. De ondersteunende muziek wordt gevoelsmatig ingezet om het gevoel van de versnelling nog meer over te dragen. Echter beantwoordt deze muziek met zijn climax niet aan het beeld, waarin deze climax niet als dusdanig te herkennen is en vooral voortkabbelt. Resumerend een ontwerp dat opvalt door een heldere structuur en sublieme beweging, maar die in uitwerking niet volledig beantwoordt aan het concept van versnelling. Daardoor blijft de wagen steken in de persoonlijk middenmoot.

    Dhr. P. Bastiaansen
    Een ontwerp van vissen die door een spiraal zwemmen als in een soort achtbaan, en op die manier de suggestie van versnelling geven. Deze wagen is op vele fronten knap gemaakt en bevat veel kwaliteit. Een spiraal maken op deze schaal is uitermate lastig maar het is prachtig gelukt. Nergens zat een knik of een rare bocht in de vorm. De kleine vissen waren erg goed van vorm en zaten strak in de bloemen. De wagens hadden een prachtige open compositie. Knap dat de vissen en de spiraal konden volstaan met een minimum aan constructie die bovendien nergens stoorde. De versnelling en het zwemmen van de vissen waren erg geloofwaardig. De keuze om het ontwerp op twee onderstellen te bouwen, droeg daaraan bij. Die lengte was nodig. Bovendien versterkte de inkleuring van de spiraal (donkerder naar boven, lichter naar beneden) het gevoel van versnelling. Ook de beweging van de vissen was technisch knap en functioneel. Ook bij de tweede doorkomst zaten vrijwel alle bloemen nog goed op z’n plaats. De onderkant van de wagen was wat simpeltjes opgelost. De donkere ondergrond was ok, de opspattende druppels deden het minder goed. Maar echt storend vond ik het toch niet. De aandacht richtte zich vooral op de vissen en de spiraal en dat was nu precies de bedoeling. Goede keuze voor een lichtvoetig thema, een verademing vergelen met de voorbije jaren waarin de themakeuze nogal eens zwaarwichtig is. Bovendien is dat thema knap uitgewerkt, goed van vormgeving en goed van kleur, zonder storende keuzes. Dit was gewoon een klassewagen.

    Dhr. M. Wijlaars
    Compositie: mooie compositie alleen niet duidelijk waarom in versnelling Kleurenspectrum: goed gekozen kleuren goed in verhouding niet te druk Materiaalkeuze: goede keuze van de matrialen Figuranten: geen figuratie ook geen gemis was niet nodig Beschrijving corsowagen: twee goed op elkaar afgestemde wagens goed van kleur en uitvoering Weergave onderdelen: onderdelen goed weergegeven alleen naar mijn idee waren de spiralen tegenovergesteld weergegeven dus een stroom op andere stroom af Oog voor detail: mooie goed uitgewerkte details vissen mooi vormgegeven spirale mooi gemaakt Idee: goed idee alleen misschien niet erg herkenbaar Uitbeelding idee: naar mijn idee stonden de spirale tegenover elkaar Herkenbaarheid: niet erg herkenbaar voor het publiek in versnelling Mobiliteit: wagen volgens mij is de wagen in een aantal bochten blijven steken omdat ze te weinig kracht hadden

    Mevr. D. Laarman
    Een spannende omschrijving met een verrassende uitwerking. Aankomen rijdend een mooie lijn. De vissen in de spiraal geven de beweging en stroom heel goed weer. De kleuren van de vissen prachtig. De spiraal is mooi in oplopende kleuren maar vraagt door de bonte invulling veel aandacht. Van voren en opzij is veel te zien. Wegrijdend zie je alleen boven aan nog de vis en is het verder open en kaal. Misschien een mogelijkheid om met ander materiaal te werken.

    Mevr. H. Theunissen
    Compositie: Mooie open wagen, mooie gevormde spiraal,2 wagen die erg goed bijelkaar hoorden en waren, het was een geheel Kleurenspectrum: Mooie kleuren traditioneel Materiaalkeuze: Gehele wagen in bloemen Beschrijving corsowagen: Mooie open wagen herkenbaar voor iedereen, 2 wagens die goed een geheel vormen, en traditonele kleuren, je weet dat als je met dieren komt dat iedereen op zijn tenen staan om fouten te zien, ik ben wel heel nieuwschierig waarom 1 spiraal tegenstrooms was Aanbrengen materialen: Af en toe wat slordig in Weergave onderdelen: De wagen bestond uit weinig onderdelen, vissen spiraal en water, dit was allemaal goed uitgewerkt Oog voor detail: Wat erg moelijk is voor vele de onderkant het water was goed in kleur Indruk op afstand: Was een leuk bewegend beeld om deze wagen te zien aankomen, Idee: Was erg goed, er hoefde geen toevoeging bij Uitbeelding idee: zie boven Herkenbaarheid: voor iedereen herkenbaar, daarvoor hoef je geen boekje te lezen Mobiliteit wagen: Deze was erg goed, hij ging vrolijk de straten door

    Help mee

    Heeft u meer info over deze wagen?

    Fatal Attraction - In versnelling (2013)