De Champagne à Paris

1889, het jaar van de wereldtentoonstelling in Parijs, het jaar van de beroemde Eiffeltoren.

Maar wat veel mensen niet weten is dat er nog een reusachtige bezienswaardigheid naar parijs werd getransporteerd. Het Champagnehuis Mercier besluit een reusachtig vat te bouwen. Vooral om de concurrerende huizen de draak te steken. Het vat waar ruim 200.000 flessen Champagne in passen werd versierd met de prachtigste sculpturen en kunstwerken. Men plaatste het op geleiders en liet het door ossen naar Parijs trekken.

Tijdens de 8 dagen durende reis zag men zich verplicht 3 bruggen te verstevigen omdat men bang was dat deze het zouden begeven door het gewicht van het Champagnevat. Eugène Mercier zag zich ook verplicht verschillende huizen die in de weg stonden op te kopen. Deze werden vervolgens met de grond gelijk gemaakt om de parel van het wijnhuis in Parijs te krijgen. Maar het is gelukt. Het gevaarte kwam aan in Parijs.

Vandaag zal u te zien krijgen hoe men toen der tijd door de straten van Frankrijk trok. Laten we hopen dat het gigantische vat door de straten van Vollenhove past!

Foto's
  • Ontwerp
  • Juryrapport

    Juryrapport
    'De Champagne à Paris'

    Mevr. L. de Haas – Yben
    Uitwerking idee: Compositie, zéér fraai, prachtig in evenwicht. Kleurenspectrum & Materiaalkeuze, Liep schitterend in elkaar over, het leek wel een aquarel Figuranten, mooi in die tijd geplaatst Beschrijving corsowagen, Adembenemend door de mooie kleurstellingen vele details Afwerking: Aanbrengen materialen, met veel zorg en aandacht gedaan Weergave van de onderdelen & Oog voor detail, Alle details zitten hier in de kleurschakeringen, aan alles is gedacht, manden met druiven, manden met flessen wijn etc. zeer fraai detail: voor en achterzijde wijnvat. Algehele indruk: Indruk op afstand, Imponerend, er kwam wat aan Idee & Uitbeelding idee, mooi één geheel, het klopte. Schitterend uitgevoerd. Herkenbaarheid, zeer herkenbaar, aan alles is gedacht. Mobiliteit wagen, goed.

    Dhr. M. Lensen
    Traditionele wagen die past in het corso. Kleuren goed op elkaar en het onderwerp afgestemd en daar waar mogelijk gebruik gemaakt van “niet storende” kleuren (kleur van brug en wegdek). Fantastische mozaïeken op de ton, maar deze zit zo hoog dat velen de schoonheid niet konden zien (het werk hiervan verdient een prominentere plaats). Goede balans tussen onderwerp, figuranten en presentatie. Geen specifieke verbeterpunten om aan te geven. Let op dat spots de wagen verlichten (spots zijkant schijnen naar voren). Verschillende verlichting gebruikt wat goed past. Terwijl de onderzijde van de brug mooi verlicht was, evenals het mozaïek op de achterzijde van de ton (zelf met reliëf) miste ik de verlichting op de voorzijde van de ton.

    Dhr. M. Hereijgers
    Wat meteen in het oog springt bij de aanblik van de wagen is de fantastische uitwerking van de runderen, zowel in vormgeving als in inkleuring. Het is bijzonder knap dat deze relatief kleine vormen ook in dahlia’s zo overtuigend blijven staan. De anatomie van de beesten, spiermassa’s en tekening op de koppen en lijven klopt gewoon. De verfijning van het leer in de hoeven, de touwen en de houten balken maken ze helemaal af. Deze kwaliteit wordt ook doorgezet in de kar met het grote wijnvat. Ook hier is het vat met veel aandacht en verfijning in inkleuring en afwerking weggezet. Met name de sierprint voorop de ton, de belijning aan de zijkanten en de natuurlijke kleurovergangen maken een simpele ton een lust voor het oog. Ook de inkleuring van de gehele wagen is goed afgewogen, waarbij afzonderlijke onderdelen goed leesbaar zijn en toch samenhang vertonen met het overkoepelende kleurenspectrum. Verder naar beneden wordt de wagen echter voornamelijk een ondergrond voor de figuranten. Figuranten die allemaal op zijn\haar manier bijdragen aan het proces van wijn maken en het transport van het grote vat. Echter stelt deze figuratie wat teleur op het gebied van spel en hetgeen ze toevoegen aan het totale beeld. Ze lijken met name hun eigen spel te spelen, zonder daarbij in dienst te staan van een groter verhaal. De compositie van de wagen, met de schuin geplaatste brug, zorgt voor structuur in het beeld. De brug zelf is goed gemaakt, maar toont iets minder verfijning dan hetgeen er bovenop staat. Op zich is er met deze opzet weinig mis, maar er is toch een keerzijde. De schuin geplaatste afgang met daarop afdalende runderen, voortgetrokken door (een) figurant(en) vertoont wel heel veel overeenkomsten met de wagen ‘De bonte afdaling’ van enkele jaren geleden. Nu begrijp ik dat de thematiek en sfeer van de wagen (totaal) anders is, maar in hoofdopbouw is onmiskenbaar de overeenkomst aanwezig. Dit zorgt er helaas voor dat er in de beoordeling sterk ingeleverd wordt op het gebied van originaliteit. Dit, samen met de passieve rol van de figuratie, drukt de wagen – die verder straalt door goede vormgeving, verfijning en inkleuring – wel enigszins in de persoonlijke uitslag.

    Dhr. P. Bastiaansen
    Een wagen over de zomer op het Franse platteland van vroeger. Bijzonder geslaagd qua sfeer – de lome warmte van de zomer straalt ervan af. Het ontwerp heeft een prima compositie, weliswaar een die we eerder hebben gezien maar dat maakt niet uit, het is hier bijzonder functioneel, met de oplopende brug en het grote vat als blikvanger daar bovenop. Het verhaal in het programmaboekje is hier noodzakelijk om de wagen te begrijpen, maar het is wel een mooie vondst om van dit verhaal een wagen te maken. De uitwerking is uitstekend: vormgeving is over de gehele linie goed, de vele details op het vat (aangebracht met zaden en ander alternatief materiaal) zijn prachtig. Het beste aan de wagen is de inkleuring. De verfijnde combinatie van zachte rode en gele tinten geeft een effect van warme pastelkleuren die zéér overtuigend de zomerse plattelandssfeer weergeven. Warm, loom, Frans. Een minpunt is dat de figuratie een beetje ‘old school’ is. De figuranten voegen niet zoveel toe. Wat mij betreft een voorbeeld van hoe een kleine wagen indruk kan maken door z’n verfijning en sfeer.

    Dhr. M. Wijlaars
    ­

    Mevr. D. Laarman
    Aankomend een warme en mooie creatie. Jullie hebben in de tekst de prachtige sculpturen aangekondigd en die zijn inderdaad heel mooi. De ossen zijn te bont maar hun ogen daarin tegen zijn mooi. Het stuk tekst beginnende met Tijdens enz, enz. is niet zichtbaar gemaakt dus voegt niet wat toe. Ik vraag me af waarom die ene figurant in blauw is. Valt daarom erg op, de rest is in harmonie. De wijnranken met bladeren zijn wel erg nep.

    Mevr. H. Theunissen
    ­

    Help mee

    Heeft u meer info over deze wagen?

    Excellent - De Champagne à Paris (2013)

    Excellent - De Champagne à Paris (2013) Foto Ontwerp Jury +