Oorsprong Vollenhove Herontdekt!!!

Groep: De Vereniging
Uitslag: 12e plaats (109.0)
Ontwerper:
  • Ron Lok
  • Bekers/Prijzen:
  • Figuratieprijs
  • *** EXTRA NIEUWS *** EXTRA NIEUWS *** EXTRA NIEUWS ***

Oorsprong Vollenhove Herontdekt!!!!
    De Vollehoofse amateur archeoloog GaitJan Schuppe,
    heeft vorige week in zijn achtertuin een 650 jaar oud document gevonden.
    Dit perkament zet de huidige theorie over het ontstaan van Vollenhove drastisch op
    zijn kop.
    Het bij de ontdekking nog 6 meter en 50 cm lange document begint in het jaar 1446. Het verhaal van dit document, dat nu al vergeleken wordt met de beowulf en de heilige graal gaat alle verbeeldingskracht te boven.
    In 1446 zetten de store vikingbroers Knurt, Snurt en Gnurt Venosen met hun bemanning koers om nieuw land te gaan ontdekken om aldaar een nieuw bestaan op te bouwen.
    Zo vermeld een passage dat zij tijdens een storm die exact 650 zandglazen duurde eindelijk land in zicht kregen.
    Zij werden daar luidkeels onthaald door vreemd beschilderde mensen die bij wijze van begroeting hun tong uitstaken en op hun lichaam sloegen.
    Wat er verder is gebeurd is helaas door ongelukkige samenloop van omstandigheden niet meer te achterhalen.
    De hond van GaitJan, die naar het schijnt ook een hang heeft naar de oudheid, heeft dit stuk opgevreten.
    De heer Schuppe kon nog net de laatste 10 centimeters redden, de laatste krabbels vermelden het eind van de queste.
    Een reis langs een hol land, over een visrijk water wat zij de Saudersee noemden.
    De laatste runnen (zie hieronder) zijn geschreven door Knurt en zouden volgens kenners wel eens een opzet van een heldendicht kunnen zijn.

War an raant von Saudersee
    Staot Venoa lait
    War zso meuni vikkingman aanker eb lait
    Dar is mien Vadelaand